Baka baka liten tekaka!

And here is the new recipe.

FLUFFIGA TEKAKOR

2 pkt jäst
1 dl socker
2 hg smör
6½ dl mjölk
Ca 15 dl vetemjöl
½ tsk salt

Värm mjölken till 37 grader.
Häll över den smulade jästen
och rör i salt & socker.

Tillsätt det rumsvarma smöret
och mjölet,lite i taget.
Använd köksmixer eller visp
med degkrokar.
Se bara till att smöret blandas
ordentligt i mjölet!
Degen ser lite kladdig ut,men
hellre det än en stenhård.
Eller hur!!

Jäs degen 30 min.
Gör runda bollar och kavla ut
till kakor,inte för tjocka då de
jäser ganska ordentligt.

Jäs ytterligare 30 min på plåt
under bakduk.
Sätt ugnen på 250 grader.
Sänk genast till 225 grader
då första plåten sätts in.
Grädda mitt i ugnen ca 7-8 min,
eller tills de blivit gyllenbruna.

GOOD LUCK!


Man kan ju naturligtvis göra dom i andra former
än just runda.Endast fantasin begränsar en!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0