Dagens middagstips!

Säja vad man vill om mej,men jag
är faktiskt en väldigt snäll fru,iaf
emellanåt och som idag då jag
överraskade prinsen med att slippa
laga mat.
 
Jo,för som ni kanske kommer ihåg,så
slutade jag med matcurling i veckorna
för länge sen efter att kidsen flugit ur
boet.
 
Numera fixar jag bara käk på helgerna
till mej och prinsen.Min egen mat lagar
jag förstås nästan varje dag,men ni kanske
fattar utan vidare utläggning.
 
Nåväl,dagens middagstips var det.
 
En broccoligratäng som stajlades till
med knaperstekt bacon och potatis-
skalarhyvlad morot.Och ost på såklart!
 
Mjukkoka två buketter broccoli och som
i detta fall ett par hyvlade morötter i saltat
vatten.
Lägg i lätt smörad eller inoljad form och ha
sen på knaperstekt bacon eller varför inte
lite kassler skuren i kuber om man så hellre
önskar och gillar.
 
Vispa lätt ihop 5 ägg och 3 dl grädde med
önskad mängd peppar och eller annan krydda
man gillar.
Häll ägg & gräddblandningen över broccolin mm
och toppa med riven ost,ju mer desto godare.
 
Ställ in i 200 grader varm ugn i ca 25 min.
Ät som den är eller ännu hellre med en riktigt
god sallad till.
 
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
Som om inte gratängen vore nog en tisdag
som denna,jag rörde ihop en enkel smet av
ägg och sesamfrön som fick lite värme oxå.
 
Bäst att passa på när ugnen ändå är varm.
 
Blanda 2 ägg och 3½ dl sesamfrön.
Häll ut på plåt och grädda i 180 grader
i 8 min.Ta ut och skär i bitar och skjutsa
in plåten i ugnen ytterligare 8 min.
 
Smakar inte jättemycket men är supergoda
att knapra på om man vill ha lite tugg i munnen.
 
Och,vill man kan man ju alltid piffa upp dom 
med lite smör eller bara en skiva stark ost.
 
Varsågoda vetja,enklare kan det knappast bli!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0