Mera barn och lite grönt

Som om det inte vore nog med
övernattningar i Majsohemmet,
så fick jag även "Mellan" som
nattgäst i helgen.OCH de två
små gossarna återigen.
 
Man skulle kuna säja att det inte
var lugnt och tyst speciellt många
timmar faktiskt.
 
Först bjöds det på grillat hos
Wille och Lewi i fredags dit
som sagt oxå "Mellan" kommit.
 
Och så lånade vi bilbarnsstolsbilen
hem hit för bästa trafiksäkerhet när
det även skulle fraktas mindre människor
hem till mej.
 
Efter att dagisdamm och svarta
barfotafötter duschats av,fick man
och här i synnerhet prinsarna ta
på sej pyjamas för lite fredagsmys
i mormorns soffa.Timmen hade redan
blivit ganska sen i småfolkssynpunkt,
så toabesök och tandborstning kom
ganska rakt därefter.
 
Wille och moster la sej tillrätta
i mormorns bästa soffhörn,och
det tog inte många minuter innan
stora lilla gullungen slöt ögonen.
 
Lördagen startade för den den här
pigga mörten redan 5.30.Vi drog oss
dock ett tag innan han och brorsan
fick sin frukost,och strax därefter
hjälpte Lewi mej med en smet till
plättar vilket Wille önskat sej som
mellis.Man hinner äta många gånger
om man kliver upp i ottan.
 
Ju fler kockar desto mera smet.
 
Och nya spisen klarade faktiskt
av att  leverera "småpannkakor"
i ganska rask takt.
(tack Cylinda)
 
"Lewi" kaj (Lewi KAN),är ett
flitigt använt uttryck nowadays,
så hur snällt Wille än bad att få
hjälpa till blev svaret hela tiden:
"NEJ,Lewi kaj"!

Hos mormor FÅR man även doppa
plättarna i lite Nutella,åtminstone
när det är lördag och humöret stiger
ikapp med härliga och glada konversationer.
 
Får man dessutom en klick på fingret,
så slickar man helt enkelt bara upp den
och njuter varje sekund.
Vad Lewi funderar på är dock en väl
bevarad hemlighet!
 
Som av en händelse,eller mera troligt
den välkända Majsointuitionen,hade
det inhandlats jordgubbar dagen innan.
För det vet väl dom flesta,att Nutelladoppade
såna är extra gott att smaska i sej,helst till
mellis och med "småpannkakor" bredvid.
 
Med plätt och jordgubbsfulla
små magar traskade vi sen till
lekparken och spenderade en
hel del tid innan färden styrdes
mot affären och glassätning.
Är det typ sommar så är det!
 
Wille hittade en kvarglömd spade
och grävde ett hål för småkryp.
 
Och så lyckades jag med konststycket
att zooma in OCH knäppa en bild på Wille
innan han som vanligt som en virvelvind
försvann ur synhåll.
 
Det är iof inte så lätt att få den
här duracellkaninen heller att
hamna inom ramarna!
 
Sen packade vi in alla grejer i
bilen och återlämnade dom två
små prinsarna,och så återvände
jag och "Mellan" till en tyst lya
för lördagskvällshäng.
 
För att återvända igår söndag då
vi blev inbjudna på hamburgerlunch
i det sköna majvädret.Här äts det
förvisso inte än,men ni hajjar va!
 
Wille passade på att fixa Lewis
2-årspresent,den s.k bläckfisk-
spridaren som sprutar vatten.
 
Och så kan man ju alltid försöka
hälla iskallt vatten på en gammal
mormors fötter om man är snabb.
(och kallt var det kan jag lova)
Burr.
 
Lewi var som så ofta annars törstig,
och tog till flaskan vid bordet.
 
Jorå,det var den helgen.Och strax
därefter körde jag hem "Mellan" till sej
för att med Cindy återvända till mitt
eget krypin som välkomnade mej med
en ekande tysthet och ett lugn som 
inte varit på flera dagar.
 
Jag tog mej en tur i köket innan jag
faktiskt hamnade i min Brassestol
i eftermiddagssolen med en podd
i lurarna.
 
Jag uppmärksammade dock nåt litet
grönt på köksbordet och var förstås
tvungen att dra fram kameran.
 
För tänka sej,min skrangliga paprika-
planta hade levererat en liten men
mycket gullig frukt.
Skam den som ger sej när hon med
extremt ljusgröna fingrar petar ner 
ett liten paprikapluttfrö i jorden och 
faktiskt långt senare FÅR utdelning.
 
Grönt är skönt (ibland),för även om
den högst troligt INTE gör sej i min
sallad,så har jag iaf fått bevis för ATT
jag klarar av "lite" växtbaserat.
Senast jag lyckades med detta konst-
stycke,tror jag var i undre tonåren.
 
Man behöver ju inte överdriva lixom!
 
Det var den gångna helgen som synes,
nu välkomnar vi vecka 20...REDAN!
 
Idag blir det...nåt helt annat,vad har jag
faktiskt inte bestämt.Fast det löser sej
nog det oxå.Alltid hittar jag väl på nåt!
 
Kram på er,och glöm INTE solskydd! ♥ 😎
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0