Söndag med svärisarna

Vad hittar man på en söndag i slutet
av juli?

Nja,man kan ju sitta inne och vänta på
bättre väder om man orkar,men vill man
inte tråka ut sej i onödan,så kan man ta
en tur till svärfars ställe lite norrut.
(sommarställe alltså,fast vinterbonat)
 
Vi hade tur idag,för svärmor var oxå där,
eller mamman som hon ju oxå är till vissa!
 
Naturligtvis hade vi svampplockargrejerna
med oss,för optimister som vi ju är,tror vi
förstås att det finns nåt att hitta lite varstans.
 
Såklart vi hittade...och det var inte alls så lite heller.
 
Efter tjugo minuters plockande hade vi lyckats få ihop det här.
Man blir ju fan nästan troende...och SALIG!
 
Svärmor försökte sej på en svampselfie,men det gick sådär!
 
Så sonen fick rycka ut och vara till hjälp istället.
 
Laddade sen inför nästa svamprunda med lite rödtjut som svärmor bjöd på.
Det är iof inte min favoritdryck,men efter lite kaffe slank det ner och jag kände
mej mer än redo för ytterligare en tur.
 
Man blir ju helt varm i hjärtat av den här synen,och efter att ha råglott och bara
njutit för fullt en stund så packade vi ner svampen i korgen för vidare
transport hem senare.
 
Många kilon blev det efter inte alls lång plockning. 
 
Prinsen passade oxå på att fiska lite,men där var det sämre med lyckan.
Var inte ledsen sa jag,visserligen är det ju gott med fisk till svampen,men
du kastar ju ändå tillbaka den igen så det kvittar lixom.
 
Med varsam hand fraktades så svampen hem till mitt köksbord.
Lite synd bara att det inte framgår hur mycket det verkligen är,
nämligen cirka sju kilo!

Tack för det,nu ska jag se om jag
kanske kan plocka lite blåbär oxå.
 
Omväxling förnöjer!
 
 

 

 
 
 
 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0