När man är en snäll en

Bara för att jag högst troligt
INTE bakar idag,så kanske
det finns "nån" som vill stå
och knåda till em fikat!

Varsågoda då,här kommer
ett "Bullrecept"!

Smörbullar:
Ca 20 st

25 gr jäst för söta degar
2 dl mjölk
100 gr smör (inte margarin)
½ tsk salt
1 dl strösocker
2 äggulor
7-8 dl vetemjöl

FYLLNING:
100 gr rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

GARNERING:
smör & strösocker

1) Smula jästen i en bunke och värm
    mjölken till 37 grader.Tillsätt mjölken
    i jästen så den löser sej.

2) Tillsätt smöret i klickar,salt,socker,
     äggulor och det mesta av mjölet.
     Arbeta ihop till en deg.Arbeta inte för
     mycket,det är meningen att degen ska
     vara lite kladdig av smörklickarna.
     Låt degen jäsa i 30 min.

3) Blanda smör,socker och vaniljsocker
    i en tallrik eller skål.

4) Kavla ut degen till en platta och skär
   den i 20 jämnstora rutor.

5) Lägg en tesked av fyllningen  på varje
    ruta.Vik och nyp ihop kanterna och lägg
   bullarna med skarven neråt i pappersformar.

6) Låt bullarna jäsa i ca 30 min.

7) Grädda dom i 225 grader i ca 8 min.

8) Pensla bullarna med smält smör
    och doppa dom i socker.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0