Lite tisdagsbesök kan aldrig skada

Idag förstår ni,idag kommer både Wille,
hans mamma OCH min mamma d.v.s
äldremormor på besök.
 
Vi ska förmiddagsfika till att börja med,
och eftersom jag då vill bjuda på nåt
gott till kaffet men är lite lätt trött på bara
vanligt fikabröd,så tänkte jag testa en
matigare variant på muffins.
 
Till dom behövdes formbröd,men då jag
alldeles försent kom på detta och ingen
formfranska fanns hemma,så va det bara 
att baka en liten rackare igårkväll.
 
Den blev ju fan helt perfekt om jag får säja´t själv,så vad kan
bli fel nu lixom.Åtminstone inte bottendelen!
 
Bacon ska man ha till,likaså körsbärstomater,färsk persilja,
ägg och lite kryddor.
Det är bara persiljan i färsk tappning som fattas,men jag har
frystorkad sån och ett knippe färsk dill.
Jag blandar väl lite hej vilt och hoppas på det bästa faktiskt!
 
Just det,igår fick jag för mej att testa en marängsmörkräm
som ska användas till helgens kaffetårtor.
 
Jorå,först skulle man vispa äggvitor och socker över
vattenbad som en jävla dåre,och dessutom hålla koll
på termometern för det fick helst INTE överstiga 65 grader.
 
Efter det skulle man ta av från plattan och fortsätta vispa
som en ännu större galning i minst 10 minuter tills smeten
kallnat,och då tillsätta rumsvarmt smör lite i taget.

Jag hade minsann läst hur MÅNGA misslyckats med den,
men var modig nog att ändå prova!
 
Eftersom jag nu inte har nån fancy Kitchenaid utan först
fick vispa för hand med ballongvisp,så kan jag ju säja att
det krävs vissa skills ;)
MEN,jag klarade hela proceduren galant,och jag har väl
aldrig sett eller smakat nåt så gott som den marängsmörkrämen.
 
Nu återstår bara det stora elddopet,d.v.s spackling och användning.
 
Satan vad jag är nervös,jag är ju på inget vis nån bagare.
Å andra sidan är det ju tanken som räknas OCH att det iaf
smakar gott!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0