På begäran:recept

Här kommer receptet på
tekakorna jag bakade igår!
 
Ca 20 st
 
2 pkt jäst (blå)
5 dl mjölk (3%)
3 msk ljus sirap
1 äggula
13-14 dl vetemjöl ca (degen ska bli smidig inte hård)
200 gram rumsvarmt smör
1 tsk salt
 
Värm mjölken till 37 grader
Häll över jästen och rör så den löser sej.
Tillsätt sirapen,äggulan och saltet.
Ha i mjölet och arbeta ihop med nästan allt,
klicka sen i det rumsvarma smöret och arbeta
ev.i mer mjöl tills degen blir bra!
 
Låt jäsa övertäckt ca 45 min.
Ta upp knåda och dela i 20 bitar.
 
Rulla bullar,platta till och kavla ut ganska stora
och inte alltför platta kakor.
(jag fick plats med 3 stycken på varje plåt)
 
Låt jäsa ytterligare 40 min.
Nagga eller skär mönster och grädda i 250 graders
ugnsvärme i mitten av ugnen 6-8 minuter,eller tills
de fått fin färg.
(i min ugn räckte det med drygt 6 min.)
 
Ta ut och njut!
 
Tips:spraya de nyuttagna tekakorna med vatten
från en blomspruta,så blir dom inte så torra och 
ser finare ut :)
 
LYCKA TILL!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0