Hallojsan vetja

Såhär ligger det till:
Jag bor i landskapet Östergötland,
och det kan man ju tycka precis vafan
man vill om vilket jag oxå gör.
Men iaf,nu i helgen runtom i länet
anordnas nåt som kallas Östgötadagarna.
 
Det är öppna gårdar och det är loppisar
lite varstans och Gud vet allt som ska visas
och göras under lördag och söndag.
 
Fint skare va lixom....ända tills ortsbefolkningen
öppnar truten och den fula dialekten strömmar
ut som en surströmmingsburk med pyspunka!
(finns det nåt fulare än östgötsk dialekt???NÄ!)
 
Nu kom jag ifrån anledningen till att jag skrev oxå,
bara på grund av att jag tänkte på surströmming,
jag menar dialekten!
 
Som sagt,Östgötadagarna ja,jag har fått förfrågan
iaf,om att komma till en gård och lätta upp stämningen
i helgen,stå och se sådär sval och alldeles bedårande ut.
(som bara jag kan typ)
 
Prata ska jag helst inte göra,för som sagt,vi skan´te
skrämme alla som kommer och titter på grejera.
(ameh ni hajjar va!)
 
I vilket fall somhelst,så tyckte jag väl som så,att
istället för att prata och låta ful i mun,så kan ju
mina små alster få tala FÖR mej.
 
Och har jag tur,så är det alltid nån som förbarmar
sej över nåt av det som finns upplockat.
 
Därför har jag egentligen inte tid att ens logga
in här alls,för det ska målas och filas och skrivas
och målas ännu mer.
Naturligtvis under tystnad,jag tänker fan inte riskera
att mina grejer luktar äcklig dialekt.
 
Så äre barra!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0