Dagens mattips

Igår gjorde jag nåt
jävligt gott.

Och bara för att jag
är så fruktansvärt
snäll,så delar jag med
mej av receptet.

Nu ska man bara ha i
åtanke,att jag ALDRIG
står och måttar exakt
med alla ingredienser.

Lite sport ska det allt va!


Strimla fläskytterfilé och lägg i marinad av
soja,pressade vitlöksklyftor och kalvfond.
(låt detta stå och dra en timme ungefär)

Jag tog ca 900 gr filé,2-3 pressade vitl.klyftor
och 2 msk kalvfond ca.


Skär se lök,paprika och färska champinjoner i
strimlor.

Jag tog en hel röd paprika,två lökar
(går bra med vanlig gul oxå),och ca 12-13
färska champinjoner.
Man pyttsar förstås i så mycket man själv vill!


Stek sen lök,svamp och paprika så det blir mjukt.
Ställ åt sidan sålänge.


Gör sen en gräddsås smaksatt med ädelost.



Ta undan lite av grädden och blanda med lite vetemjöl som
redning.
Värm upp grädden och dra ner värmen innan den börjar koka.
Häll i gräddredningen och vispa ut.
Tillsätt smulad ädelost och vispa tills den löst upp sej.
Smaka av med salt och peppar.
Ta av från plattan.

Jag tog ca 6 dl grädde och osten på bilden!


Stek köttet (med marinaden oxå) och låt nästan
all marinad reduceras.


Lägg köttet i en ugnsfast form,klicka ut den stekta
löken,paprikan och champinjonerna ovanpå och
häll sist över gräddädelostsåsen.


Riven ost on top är förstås,som alltid ett MÅSTE!

Gratinera i 225 grader i ca 25 min.

Lycka till & smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0