Ingen rolig läsning

Jag har haft oturen att komma i kontakt med en väldigt obehaglig person.Tyvärr måste jag säja,så är jag tvungen att ibland oxå ha "viss" kontakt med densamme.Har forskat lite granna och det är definitivt INTE rolig läsning,men för mej nödvändigt att försöka ta in all information jag kan komma över för att bättre kunna förstå,lära mej och i den mån det går,på något sätt hitta "verktyg" som får mej att kunna "vara" jag.



"Det är mycket svårt att ge någon diagnosen psykopat.De flesta psykologer klarar inte av att ställa diagnosen på ett korrekt sätt.Psykopaten är MYCKET MANIPULATIV och kan ofta DUPERA sin omgivning.Listan nedan kan därför inte användas av en lekman för att ställa diagnos på sig själv eller sin omgivning.Den kan dock användas för att förstå vilka beteenden som tillsammans kännetecknar en psykopat.Enligt Hare (bok nr 2,litteraturlistan) så kan en person som får mer än 30 poäng vara en psykopat.Varje påstående som stämmer ger 2 poäng.Påståenden som är fel ger 0 poäng och påståenden som kan stämma ger 1 poäng.maximalt kan man få 40 poäng".

                                                  Kännetecken på en psykopat enligt Hares checklista:

1) Munvig och charmig
2) Ständigt behov av spänning och nya impulser
3) Bristande ansvar för egna handlingar
4) Mytomani,ljuger lätt och trovärdigt
5) Svekfull och manipulativ
6) Egocentrisk och grandios
7) Saknar helt ånger och skuldkänslor    
8) Empatistörning (dålig inlevelseförmåga)
9) Parasiterande livsstil/lever genom andra
10) Bristande kontroll över beteendet,lättväckt aggressivitet
11) Promiskuöst och egoistiskt sexliv
12) Tidigare beteendeproblem (före 12 års ålder)
13) Kortsiktigt agerande,bristande långsiktig planering
14) Impulsivitet
15) Flackt känsloliv
16) Frekventa äktenskap och samboförhållanden
17) Ansvarslöst föräldraskap
18) Ungdomskriminalitet (före 15 års ålder)
19) Nya kriminella handlingar under permission'
20) Flera typer av lagbrott bland de följande tio:
Inbrott,rån,narkotika,olaga frihetsberövande,mord el.mordförsök,olaga vapeninnehav,sexualbrott,grov oaktsamhet,bedrägeri,rymning från fångvårdsanstalt.


Jag kan bara säja att utifrån ovanstående lista så har personen jag känner skrapat ihop över 30 poäng!!!Vissa av frågorna vet jag inte svaret på,men det är fullt möjligt att fler poäng finns att hämta...
Ordet skrämmande,är bara en fjärt i Universum.Att känna och behöva ha kontakt med en sånhär person är mer än energikrävande,det suger musten ur en totalt.Då man ALDRIG kan förespå VAD som komma skall,lever man sitt sk liv som på nålar.Hela tiden smider "monstret" planer och lurar bakom hörnet.Och en sak ska man komma ihåg: 
"DU KAN ALDRIG VINNA ÖVER EN PSYKOPAT"

Kram & var observanta! ♥

 

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0